Last Updated on 15 juli 2025 by M.G. Sulman
Geloof is een vast vertrouwen op God, gebaseerd op waarheid en (historische) feiten. Het is het fundament dat mensen betekenis en steun geeft voor hun hele leven, ook in momenten van twijfel en hun eigen onzekerheid (vgl. Marcus 9: 23-24). Het Oude Testament vertelt al over een dergelijk vertrouwen (vgl. Genesis 15: 6; Exodus 14.31; Psalm 27:13-14). Geloof is het overheersende thema in het Nieuwe Testament, waar geloven allereerst een beweging is. Het gaat om een concrete stap ‘naar Jezus toe’.
Inhoud
- 1 Bijbelse definitie van geloof
- 2 Geloof is een actief vertrouwen in God
- 3 Het christelijke geloof geeft inzicht en samenhang
- 4 Special
- 4.1 Apologetiek
- 4.2 Bijbelse begrippen, plaatsen en personen
- 4.3 Bijbelse en/of Joodse feesten
- 4.4 Bijbeluitleg
- 4.5 Boek-, video en artikelbespreking
- 4.6 Christelijk leven
- 4.7 Christelijke politiek
- 4.8 Creationisme / schepping
- 4.9 Dieren in de Bijbel
- 4.10 Dogmatiek en theologie
- 4.11 Druzen
- 4.12 Filosofie
- 4.13 God
- 4.14 Islam
- 4.15 Israël
- 4.16 Jezus
- 4.17 Jodendom
- 4.18 Kerk
- 4.19 Langs de Bijbelse meetlat
- 4.20 Leven en dood
- 4.21 Liederen en muziek
- 4.22 Overige
- 4.23 Personen
- 4.24 Potcasts
- 4.25 Psalmen in de berijming van 1773
- 4.26 Rechtsstaat & geloof in de praktijk
- 4.27 Relaties
- 4.28 Secularisatie en ontkerstening
- 4.29 Seksualiteit
- 4.30 Terugblik
- 4.31 Voeding en kruiden
Bijbelse definitie van geloof
Hebreeën 11:1
Hebreeën 11:1 zegt: “Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet.” Dit is de meest beknopte Bijbelse definitie van ‘geloof’. Maar wat zegt de Bijbel nog meer over geloof?
Pistis – geloof met handen en voeten
In de Bijbel kom je vaak het woord pistis tegen, een Grieks woord dat we in het Nederlands meestal vertalen als ‘geloof’. Maar pistis is veel meer dan alleen maar geloven met je hoofd. Het gaat om vertrouwen zó diep, dat het zichtbaar wordt in hoe je leeft. Niet zomaar een mening of overtuiging, maar een trouw die zich uit in daden.
Jakobus verwoordt het raak in zijn brief: “Zoals een lichaam dood is zonder geest, zo is geloof dood zonder daden.” (Jakobus 2:26) Met andere woorden: echt geloof laat zich zien. Niet in grote woorden, maar in wat je doet.
Pistis is dus geloof dat beweegt. Dat niet stil blijft zitten, maar handen en voeten krijgt. Het is vertrouwen dat je keuzes kleurt, je gedrag stuurt en je richting geeft – zelfs als het spannend wordt. Geloof als een levenshouding. Stevig, trouw en zichtbaar.
Zonder geloof is het onmogelijk God te behagen
Een bekend voorbeeld om geloof te illustreren, is dat van een brug. Ik kan zeggen dat ik ‘geloof’ dat de brug mijn gewicht kan dragen, maar ik geloof niet echt in de brug totdat ik erover heen loop. Dit is het soort geloof dat nodig is voor redding. Hebreeën 11:6 zegt: “Zonder geloof is het echter onmogelijk God te behagen. Want wie tot God komt, moet geloven dat Hij is, en dat Hij beloont wie Hem zoeken.” Als we er niet echt op vertrouwen dat God echt is en dat wat Hij zegt waar is, zullen we niet naar Hem toe komen voor redding. Efeziërs 2: 8–10 zegt: “Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God; niet uit werken, opdat niemand zou roemen. Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus om goede werken te doen, die God van tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.”
Geloof is een actief vertrouwen in God
Geloof is een actief vertrouwen in God, een geloof in dat wat Hij zegt ook waar is en dat resulteert in actie; geloof wordt zichtbaar via je gedrag, je doen en laten. Als je gelooft in de God van de Bijbel, de God van Abraham, Izaäk en Jacob, dan geloof je dat je een zondaar bent die een eeuwige straf verdient (Romeinen 3:23). Je gelooft dat Jezus, Gods Zoon, in de wereld kwam om een volmaakt leven te leiden, voor je te sterven en zonde en dood heeft overwonnen (Johannes 3: 14–18; Romeinen 5: 6–11; 1 Korintiërs 15: 3–5, 20–22; 2 Korintiërs 5: 18–21). Je vertrouwt op Jezus, de Joodse Messias, verlosser en redder, om je van je zonden te redden. Je gelooft dat Hij je zijn heilige Geest geeft, de Ruach ha-Qodesh, zoals Hij beloofde (Johannes 14: 15–17; 16: 4–15). Je vertrouwt dan op de Heilige Geest om Zijn werk van heiliging in je te doen (Romeinen 8; 2 Korintiërs 3:18). Je leeft om God te eren, je vertrouwt op zijn vergeving en je vertrouwt erop dat zijn wegen echt de beste zijn (Johannes 15: 1–27; Romeinen 13: 8–14; 2 Korintiërs 5:17; Kolossenzen 3; 2 Petrus 1: 3–11).
“I believe in Christianity as I believe that the Sun has risen; not only because I see it, but because by it, I see everything else.”
Het christelijke geloof geeft inzicht en samenhang
Van C.S. Lewis zijn de gevleugelde woorden: “I believe in Christianity as I believe that the Sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else.”
Deze woorden komen uit een artikel dat aan The Oxford Socratic Club werd gegeven met de titel ‘Is Theology Poetry?’ Lewis tracht de vraag te beantwoorden: is de verbeeldingskracht van de volgelingen van Jezus dermate beïnvloedt door de poëzie en schoonheid van het Evangelie dat ze louter esthetisch genot hebben aangezien voor intellectuele instemming? Met andere woorden, heeft de romantische aantrekkingskracht van het verhaal van Jezus de plek van de rede overtroffen bij het tot geloof komen?
Lewis schrijft daarover:
“I was taught at school, when I had done a sum, to “prove my answer”. The proof or verification of my Christian answer to the cosmic sum is this. When I accept Theology I may find difficulties, at this point or that, in harmonizing it with some particular truths which are imbedded in the mythical cosmology derived from science. But I can get in, or allow for, science as a whole. Granted that Reason is prior to matter and that the light of the primal Reason illuminates finite minds, I can understand how men should come by observation and inference, to know a lot about the universe they live in. If, on the other hand, I swallow the scientific cosmology as a whole, then not only can I not fit in Christianity, but I cannot even fit in science. If minds are wholly dependent on brains, and brains on bio-chemistry, and bio-chemistry (in the long run) on the meaningless flux of the atoms, I cannot understand how the thought of those minds should have any more significance than the sound of the wind in the trees. And this is to me the final test. This is how I distinguish dreaming and waking. When I am awake I can, in some degree, account for and study my dream. The dragon that pursued me last night can be fitted into my waking world. I know that there are such things as dreams: I know that I had eaten an indigestible dinner: I know that a man of my reading might be expected to dream of dragons. But while in the night mare I could not have fitted in my waking experience. The waking world is judged more real because it can thus contain the dreaming world: the dreaming world is judged less real because it cannot contain the waking one. For the same reason I am certain that in passing from the scientific point of view to the theological, I have passed from dream to waking. Christian theology can fit in science, art, morality, and the sub-Christian religions. The scientific point of view cannot fit in any of these things, not even science itself. I believe in Christianity as I believe that the Sun has risen not only because I see it but because by it I see everything else.”
Ofschoon het geboorteverhaal van Christus poëtisch, mooi en krachtig is, is het ook historisch waar en is het daadwerkelijk gebeurd. Zodra we Jezus leren kennen als de werkelijke Heer en Redder van deze wereld, begint al het andere logischer te worden. Het geloof in Jezus Christus geeft inzicht en samenhang.

Special
Deze special bevat de volgende artikelen:
Apologetiek
- Bahnsen’s Transcendentale Argument: De onmogelijkheid van het tegendeel
- Het geweten als sleutel in apologetiek: Van Til, Bahnsen en de kracht van Gods openbaring
- Moreel parasitisme: hoe het seculiere Westen leeft op de restwarmte van het christendom
- Presuppositionalisme: De onmisbare grondslag van moraal en rede
- Presuppositionalisme en atheïsme
- Wat agnostici onbewust overnemen van het christelijk wereldbeeld – een presuppositionele analyse
- Wat atheïsten lenen van het christelijke geloof dat ze verwerpen
- Wat de boeddhist leent van het christendom: Een presuppositionele analyse van waarheid, moraal en verlossing
- Wat de relativist leent van het christelijke wereldbeeld: waarheid, moraal en logica onder de loep
- Wat een wetenschapper leent van het christelijke wereldbeeld: wetenschap onder Gods gezag
Bijbelse begrippen, plaatsen en personen
- Abraham:
- Acht (het getal 8 in de Bijbel)
- Besnijdenis
- Borstplaat, borsttas, borstlap of borstschild
- Brandoffer
- Cherub
- Dagloner
- Drie (het getal 3 in de Bijbel)
- Jeruzalem:
- Nazireeër
- Nieuw Jeruzalem:
- Zeven (het getal 7 in de Bijbel)
Bijbelse en/of Joodse feesten
Bijbeluitleg
- De boog van Elam gebroken: Jeremia’s profetie en Iran vandaag
- Esther: “Als ik dan omkom, dan kom ik om” (Esther 4:16)
- Genesis 3:15: proto-evangelie
- Gods rechtvaardige oordeel: De les van Achab en de leugengeest
- Leert de Bijbel dat de aarde ‘vast staat’ en ‘niet draait’?
- Psalm 83: Uitleg van een verbazingwekkende profetie
- Scheppingsdagen in Genesis: het scheppingsverhaal in de Bijbel
Boek-, video en artikelbespreking
- Don Finto: ‘Uw volk is mijn volk’
- Is het christelijk geloof écht uniek? Een Bijbels antwoord op Denkstof #11
- Joe Dallas: ‘Een antwoord op de homotheologie’
- Karen & Chuck Cohen: ‘Wortels van ons geloof’
- Mag je homo zijn van God? Een bijbels antwoord op de EO BEAM-video met Sonneveld
- Rosaria Butterfield over De Vijf Leugens van Onze Tijd
- Waarom de hel wél eeuwig is – en wat dat zegt over Gods liefde
- Wat zegt de Bijbel over homoseksualiteit? Een antwoord op het hermeneutisch model van het ND
Christelijk leven
- Coram Deo: leven voor Gods aangezicht, vandaag en altijd
- Sub specie aeternitatis: leven in het licht van de eeuwigheid volgens de Bijbel
Christelijke politiek
- ChristenUnie capituleert voor tijdgeest
- ChristenUnie stemt vóór het ondersteunen van uitbreiding van transgenderklinieken
Creationisme / schepping
- De bombardeerkever: explosief bewijs tegen evolutie
- Het verhaal van Lucy: wat een fossiel ons leert over geloof, wetenschap en interpretatie
- Doelgerichte interacties, mimicry en camouflage in de schepping:
- De spinstaartadder: sluwe slang met een meesterlijke lokspin
- De taal van de mier: hoe communicatie en samenwerking wijzen op een Ontwerper
- De wikkelspin (Dolophones turrigera): meester in camouflage én ontwerp
- Hoe de vijgenboom en de vijgenwesp samenwerken: gesloten bloeiwijze, open samenwerking
- Hoe katoenplanten sluipwespen oproepen met geur: aanvaller-specifieke plantencommunicatie verklaard
- Kruidje-roer-mij-niet: De bladbeweging van Mimosa pudica onder het vergrootglas
- Mieren op wacht: hoe extraflorale nectariën planten helpen overleven
- Nepenthes bekerplant en haar insectenval: een meesterlijk ontwerp
- Plantensignalen en sluipwespen: getuigen van ontwerp in een zuchtende schepping
- Stank met een doel: dimethyltrisulfide en de verleiding van aasvliegen
- Stellers gaai: brutale schoonheid met een boodschap van ontwerp
- Verleiding zonder beloning: seksuele pseudocopulatie in het plantenrijk
- Waarom sommige planten nep-vlindereitjes op hun bladeren dragen: mimicry als meesterwerk van de schepping
Dieren in de Bijbel
Dogmatiek en theologie
- Concupiscentia
- De absurditeit van de Triniteit? Een bijbelgetrouwe uitleg en verdediging van de Drie-eenheid
- De zeven gaven van de Heilige Geest (katholieke theologie)
- Eigenmachtig of Bijbelgetrouw? Waarom protestanten écht vertrouwen op Gods Woord
- Evangelie voor allen? Een reactie op straatprediking en de Dordtse Leerregels
- Evangelisatie en uitverkiezing: geen tegenstelling, maar een goddelijke samenklank
- Geloof, twijfel en uitverkiezing: hoe vertrouwen op God dieper gaat dan begrijpen
- God is jou geen genade verschuldigd
- Noëtische gevolgen van de zonde
- Ordo amoris en amor sui
- Schendt de Drie-eenheid de logica?
- Semper Reformanda: De kerk moet zich voortdurend hervormen
- Trinitarische structuur van de werkelijkheid
- TULIP: de vijf punten van het calvinisme
- Uitverkiezing in de Bijbel: kiest God of de mens?
- Uitverkiezing of eigen keuze? Een Bijbels-calvinistisch weerwoord op Christen Gemeente Werkendam
- Vijf sola’s: betekenis en uitleg:
- Vrije wil en Gods soevereiniteit: Hoe menselijke keuzes en Gods plan samenkomen
- Vrije wil volgens de Bijbel: hoe vrij is de mens echt?
- Waarom alleen de Drie-enige God het fundament is voor waarheid, moraal en logica
- Zelfverificerende openbaring
- Zonden van commissie en zonden van omissie

Druzen
Filosofie
God
Islam
- Allah bepaalt of iemand overspel (zonde) pleegt
- Als de Koran waar is, is de Bijbel waar en omdat de Bijbel waar is, is de Koran vals
- De keizer zonder kleren? Controverses rond de overlevering van de Koran
- De Mahdi, Israël en het einde der tijden: de apocalyptische ideologie achter het ayatollah-regime
- Hoe de profeet Mohammed Safiyah als zijn vrouw verwierf
- Hoe Hamas het leerde van Mohammed: kinderen als menselijk schild in de jihad
- Islam en nazisme: structurele parallellen of valse analogie?
- Islamisatie: hoe de islam terrein wint en de samenleving verandert
- Mohammed en de duivelsverzen in de Koran
- Mohammed gaf opdracht om de Joodse leider Kinana te martelen
- Negatieve gevolgen van de ramadan-vasten
- Ramadan en Eid al-Fitr vinden hun oorsprong in een heidense cultus
- Van Hudaybiyya tot Hamas: het ware doel van de islam ontmaskerd
- Waarom de islamitische gebedsoproep via luidsprekers niet thuishoort in onze publieke ruimte
- Waarom de islam het christelijke wereldbeeld nodig heeft
- Waarom links en islam elkaar vinden in hun haat tegen Israël: een analyse
- Zijn sommige namen van Allah moreel problematisch? Een christelijke reflectie
Israël
- De geestelijke strijd om Gaza: Trump’s visie en Bijbelse profetieën
- Dr. Phil’s exclusieve interview met Benjamin Netanyahu
- Hamas in de Bijbel: Wat betekent ‘chamac’?
- Hamas wil geen vrede met Israël
- Hatikvah: Het Israëlische volkslied
- Hoe Israël kan overleven in een vijandige wereld – Dr. Dan Schueftan
- Niet bezet, maar betwist: waarom de Westbank géén bezet gebied is
- Oorlogsmisdaden in Jenin (2002)?
- Oplossing voor het Israël-Gaza conflict? Hervestiging van Gazanen in Jordanië en Egypte
- Projectieve inversie in het Israëlisch-Arabische conflict
- Trump: de meest pro-Israël president in de geschiedenis van de VS?
- Van ‘kolonist’ tot ‘bezetting’: 10 misleidende woorden over Israël die je als christen moet herkennen
- Vóór het zionisme: Was er echt vrede tussen Joden en Arabieren in Palestina?
- Vrede zonder recht: een kritische beschouwing van Paternotte’s verklaring over Israël en Hamas
- Waarom de tweestatenoplossing geen oplossing is – en nooit is geweest
- Waarom Israëlische nederzettingen géén oorlogsmisdaad zijn
Jezus
- Jezus als volledig mens én volledig God in het Evangelie volgens Marcus
- Jezus zweet bloed in Gethsémané (Lucas 22:44)
Jodendom
Kerk
- Geestelijke manipulatie in de kerk: hoe waarheid verdrongen wordt door macht
- Gereformeerde Bond: wat is de Gereformeerde Bond (GB)?
- Mozaiek-gemeenten: een Bijbel-kritische beschouwing
- Vrouw in het ambt: wat zegt de Bijbel?
Langs de Bijbelse meetlat
- Het feminisme langs de Bijbelse meetlat: wat zegt de Bijbel?
- Mohammed langs de Bijbelse meetlat: spreekt hij namens God?
Leven en dood
Liederen en muziek
- 10 beste traditionele gospelnummers
- Sister Rosetta Tharpe: een flamboyante gospelzangeres
- The Blessing (De Zegen)

Overige
- Alle decadentie verflauwt de grenzen en verzwakt de onderscheidingen
- Andreascentrum: christelijk jongerencentrum in Groningen in de jaren ’90
- Bijbelse leefregels voor het gebruik van alcohol
- Bijbelse slaapgewoonten: wat de Bijbel ons leert over slapen, rust en vertrouwen
- De allesbeheersende tegenstelling tussen het evolutiedogma en traditionele geloofsovertuigingen (1926)
- De gevaren van de leugengeest: Hoe misleiding tot verderf leidt
- De kracht van dwaling: Gods oordeel en de verantwoordelijkheid van de mens
- De strijd tussen waarheid en leugen: Vierhonderd tegen één in 1 Koningen 22
- De toxische oorlog tegen mannelijkheid: wat wetenschap en geloof écht zeggen
- Geloof en mentale gezondheid: troost of strijd?
- Geloofsmoed en trouw aan Gods Woord: De les van profeet Micha
- Gezinsweek in Bijbelinstituut België (BIB) te Heverlee
- Happinez, evolutie en projectie
- Lectio Divina
- Leugens in het denken van deze tijd, door de Bijbelse mangel gehaald
- Moeilijke woorden in de Statenvertaling:
- Opwekking 2025: programma pinksterconferentie Opwekking
- Waarom de Kanaänieten moesten verdwijnen: de Bijbelse en archeologische waarheid
- Waarom het christelijk geloof uniek is: Geen privévisioen, maar publieke openbaring
- Waarom steeds meer jonge mannen kiezen voor Orthodox Christendom
- Wandelen met God: waarom dagelijks lopen goed is voor lichaam en ziel
- Wat is een sekte en hoe beland je in een sekte?
- Welke christelijke stromingen zijn er?
- Zanger Douwe Bob weigert op te treden voor Joodse kinderen
- Ziekte en geloof: Bijbelse troost en hoop in tijden van lijden
Personen
Potcasts
- Van transgender naar getransformeerd door Christus
- Een dialoog tussen Chris Verhagen en David de Vos – Zijn alle mensen Kinderen van God?
Psalmen in de berijming van 1773
Rechtsstaat & geloof in de praktijk
Relaties
Secularisatie en ontkerstening
- De glijdende schaal: Hoe kerken langzaam de Bijbel loslaten
- Is het christelijk Europa op weg naar het heidendom? (1900)
- Os Guinness over de toekomst van het Westen: verval of hernieuwing?
Seksualiteit
Terugblik
Voeding en kruiden
- Bijbelse voeding: wat at men in de tijd van Jezus?
- Daniël vasten: Bijbelse detox voor lichaam en ziel
- Geneeskracht van vergeten Bijbelse kruiden:
- Varkensvlees is ongezond en volgens de Bijbel onrein
- Vasten volgens de Bijbel: lichamelijke rust, geestelijke verdieping
- Zuurdesem in de Bijbel
