Last Updated on 6 mei 2022 by M.G. Sulman

De radijs (Latijnse benaming: Raphanus sativus subsp. sativus) is een plant uit de kruisbloemenfamilie (Cruciferae oftewel Brassicaceae). Hiertoe behoren ook bloemkool, boerenkool, broccoli, Chinese kool, koolrabi, paksoi, radijs, spruitjes, waterkers en witte kool. Radijsjes bevatten sulforafaan en indole-3, die een rol kunnen spelen bij het vertragen van de groei van kankercellen. Ofschoon radijsjes voor 95,4% uit water bestaan, bulken ze van de vitamientjes en bevatten ze ook allerlei mineralen. Ze zijn bovendien caloriearm. 

Radijsjes
Radijsjes / Bron: Wikimedia Commons

Radijs heeft een scherpe, pittige smaak

Radijs is de wortel van een plantje. Deze groente bestaat voor iets meer dan 95 procent uit water en bevat, zoals veel groenten, weinig calorieën. De energiedichtheid van radijs is met 0,14 kilocalorieën per gram vergelijkbaar met die van komkommers, die ook nog eens zeer caloriearm zijn. De etherische mosterdolie geeft de scherpe, pittige smaak aan deze rode groente.

Radijsjes met blad
Radijsjes met blad / Bron: Wikimedia Commons

Herkomst

Vermoedelijk ligt de oorsprong ergens in Azië, maar dat is moeilijk te achterhalen. Er zijn nauwelijks tot geen archeologische vondsten die zouden kunnen helpen bij het vinden van de herkomst. De naam zou een afleiding zijn van de kleur rood en bloed. Toch kan je radijsjes in vele kleuren vinden, van helderrood, rood-wit tot roze en geheel wit, zonder enig verschil in smaak. De radijs heeft zich in de 16e eeuw via Frankrijk naar Europa verspreid.

Allerlei soorten radijs
Allerlei soorten radijs / Bron: Wikimedia Commons

Snelle oogst

Rond en knalrood, daar staan ​​radijsjes om bekend. Maar ze zijn er ook in andere kleuren: van wit tot geel,  lichtrood en violet. De binnenkant van radijs is echter altijd wit. Radijs ontkiemt snel, ongeveer een week na het zaaien en de knollen, die een diameter kunnen bereiken tot vier centimeter, worden slechts enkele weken later geoogst. Grofweg binnen 5 tot 6 weken na het zaaien kun je radijsjes al oogsten.

Voedingsstoffen in radijs

Antioxidanten

Radijs is een goede bron van antioxidanten zoals catechine, pyrogallol, vanillinezuur en andere fenolische verbindingen. Dit wortelgewas bevat tevens een goede hoeveelheid vitamine C, die als antioxidant werkt en je cellen beschermt tegen schade.

Caloriearm

Radijs bevat zeer weinig koolhydraten, waardoor ze een uitstekende keuze zijn voor mensen die hun inname van koolhydraten of suikers in de gaten houden. De groenten bevatten weinig calorieën en hebben een lage glycemische index, maar zijn rijk aan verschillende vitamines en mineralen. Radijsjes bevatten ook veel vezels.

Vitaminen en mineralen

Radijs bevat onder meer de volgende vitaminen en mineralen:

  • calcium
  • magnesium
  • vitamine C
  • vitamine B1 of thiamine
  • vitamine B2 of riboflavine
  • vitamine B3 of niacine
  • vitamine B6
  • foliumzuur
  • kalium
  • ijzer
  • mangaan

Radijsjes zijn zeer gezond en geneeskrachtig

Radijsjes zijn hartstikke gezond en zitten vol geneeskracht. Enkele gezondheidsvoordelen van radijs zijn:

Verminderd risico op diabetes

Radijs bevat verbindingen zoals glucosinolaat en isothiocyanaat die kunnen helpen bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel. Het eten van radijs verbetert ook de natuurlijke productie van adiponectine in je lichaam. Dit is een eiwit dat vrijwel uitsluitend wordt aangemaakt in vetcellen.  Een lage adiponectineconcentratie is geassocieerd met een verminderde insulinegevoeligheid. Hogere niveaus beschermen tegen insulineresistentie. Radijs bevat ook co-enzym Q10, een antioxidant die de vorming van diabetes helpt tegengaan.

Verbeterde nier en leverfunctie

Radijs bevat indol-3-carbinol en 4-methylthio-3-butenyl-isothiocyanaat, die de lever helpen ontgiften en genezen, en beschermt tegen schade. Deze zelfde verbindingen helpen ook de nieren om gifstoffen weg te spoelen.

Cardiovasculaire voordelen

Radijs is rijk aan antioxidanten en mineralen zoals calcium en kalium. Deze mineralenn regelen samen met chloride de vochtbalans en bloeddruk in het lichaam. Met behulp van radijsje kun je he bloeddrukwaarden verlagen en het risico op hartaandoeningen verminderen. De radijs is ook een goede bron van natuurlijke nitraten. Deze kunnen de bloedcirculatie helpen verbeteren door bloedvaten te verwijden, waardoor je bloed gemakkelijker kan stromen.

Radijs is gezond en geneeskrachtig
Radijs is gezond en geneeskrachtig / Bron: Wikimedia Commons

Radijsjes eten

Radijsjes zijn overal verkrijgbaar, van supermarkten tot groenteboeren. Ze zijn in de eerste plaats een winter- en lentegroente. Rauw hebben radijsjes een pittige, ietwat scherpe smaak. Deze smaak wordt veroorzaakt door enzymen die ook voorkomen in mosterd, mierikswortel en wasabi. Het koken van een radijs vermindert de scherpe smaak en brengt een aardse, zoete smaak naar voren.

Radijs kent vele toepassingen. Voeg gesneden radijs toe aan een frisse salade of aan een schotel met groenten en een dipsaus. Geroosterde radijsjes met knoflook en olijfolie zijn ook niet te versmaden.  Je kan deze rode miniknolletjes ook verwerken in een quiche of er een soep van maken.

Radijs op brood
Radijs op brood / Bron: Wikimedia Commons

Radijsjes bewaren

Radijs bewaar je het best vers zonder bladeren en in een bakje met deksel en wat water. Of je wikkelt ze in een vochtige doek en legt ze in de groentelade van je koelkast. Je kunt ook de gesneden bladeren gebruiken, maar dan moet je het zo snel mogelijk na het snijden doen. Het loof van radijzen is eetbaar. Het kan bijvoorbeeld mee gestoofd worden of gemixt worden in een saus. Het loof verdort echter vrij snel. Vooral de jonge blaadjes zijn lekker in een salade of een kruidenkwark, en het loof kan zelfs gestoomd worden als spinazie.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.