Last Updated on 13 oktober 2022 by M.G. Sulman

Kinderen kiezen eerder voor ongezonde snacks als ze vloggers en youtubers dat zien eten, zo blijkt uit onderzoek.1Coates AE, Hardman CA, Halford JCG, Christiansen P, Boyland EJ. Social Media Influencer Marketing and Children’s Food Intake: A Randomized Trial. Pediatrics. 2019 Apr;143(4):e20182554. doi: 10.1542/peds.2018-2554. Epub 2019 Mar 4. PMID: 30833297. Volgens onderzoek van de Universiteit van Liverpool kunnen zelfs influencers op sociale media kinderen niet dwingen groenten te eten. Een influencer is iemand die op sociale media een groot aantal volgers heeft dat naar hem of haar luistert. Kinderen die gefotoshopte2fotoshoppen is foto’s bewerken met de computer Instagrampagina’s te zien kregen van populaire vloggers en Youtubers die ongezond voedsel aten, aten 32 procent meer calorieën dan hun tegenhangers die hun helden op sociale media zagen genieten van gezonde snacks.

Junkfood kind
Influencers beïnvloeden jonge kinderen om ongezonder te eten

Doelstelling van het onderzoek

De onderzoekers van The new University of Liverpool hadden zich ten doel gesteld om de impact van influencermarketing van voedingsmiddelen (gezond en ongezond) op sociale media op de voedselinname van kinderen.

Opzet van het onderzoek

In het onderzoek werd een groep van 176 kinderen in de leeftijd van negen tot elf jaar willekeurig verdeeld in drie gelijke groepen. Aan hen werden gefotoshopte maar realistisch ogende Instagrampagina’s van populaire videobloggers of vloggers getoond. De ene groep kreeg afbeeldingen te zien van een vlogger met ongezonde snacks, de tweede kreeg afbeeldingen van een vlogger met gezonde snacks en de derde groep kreeg afbeeldingen te zien van deze vloggers met non-food producten. Na het bekijken van de afbeeldingen hadden de kinderen tien minuten de tijd om te kiezen tussen wat gezonde worteltjes en druiven, en ongezonde snacks zoals jelly beans en kleine chocolaatjes in een ronde vorm (chocoladedruppels). Vervolgens werd de ad libitum inname van ongezonde snacks, gezonde snacks en de totale inname (gecombineerde inname van gezonde en ongezonde snacks) door de onderzoekers gemeten.

Resultaten van het onderzoek

De studie toonde aan dat kinderen die foto’s van influencers met ongezonde snacks te zien kregen, 32 procent meer calorieën van het slechte voedsel consumeerden en in totaal 26 procent meer calorieën binnenkregen in vergelijking met kinderen die daar niet aan waren blootgesteld.

Als je meer calorieën binnenkrijgt dan je nodig hebt, dan wordt het overschot in je lichaam opgeslagen, meestal in de vorm van lichaamsvet. Dit veroorzaakt op de langere termijn overgewicht.

Tiener met overgewicht
Tiener met overgewicht / Bron: Wikimedia Commons

Conclusies

De promotie van influencers op sociale media heeft invloed op de voedselinname van kinderen. Influencermarketing van ongezond voedsel verhoogde de directe voedselinname van kinderen, terwijl de marketing van gezond voedsel géén effect had. Het vergroten van de promotie van gezond voedsel op sociale media is mogelijk geen effectieve strategie om gezond voedingsgedrag bij kinderen aan te moedigen, zo concludeerden de onderzoekers. Er is volgens hen meer onderzoek nodig om de impact van digitale voedselmarketing te begrijpen en om passende beleidsmaatregelen te formuleren. In The Sun zeggen de onderzoekers dat er strengere beperkingen nodig rond de digitale marketing van ongezond voedsel waaraan kinderen worden blootgesteld.3The Sun. Kids more likely to eat junk food if social media influencers set that example, study finds. https://www.thesun.ie/fabulous/3824639/kids-social-media-influencers-junk-food/ (ingezien op 12-12-2-21) Het mag niet worden toegestaan dat influencers ongezond voedsel promoten aan kwetsbare jongeren op sociale media.

Wat is junkfood?

‘Junkfood’ duidt op voedingsmiddelen die veel energie bevatten in de vorm van suiker en/of vet, en mogelijk ook natrium, maar met weinig voedingsvezels, eiwitten, vitamines, mineralen of andere belangrijke vormen van voedingswaarde4Wikipedia. Junkfood. https://nl.wikipedia.org/wiki/Junkfood (ingezien op 13-10-2022)[/MFN] Enkele voorbeelden van junkfood zijn:

  • taarten en koekjes
  • fastfood (zoals patat of frietjes, hamburgers en pizza’s)
  • chocolade en snoep
  • bewerkt vlees (zoals hamburgers, worst en gemarineerd vlees)
  • snacks (zoals chips en borrelnoten)
  • suikerhoudende dranken (zoals sport-, energie- en frisdranken)
Fastfood (chips en zoutjes) / Bron: Freepik

Voorbeeld van influencers die junkfood promoten

Een voorbeeld is een video op YouTube van ‘Bankzitters’ met de naam ‘Bankzitters pakken McDrive in elke provincie (roadtrip)’. Op dit kanaal uploaden vier jongens (Matthy, Koen, Robbie, Raoul en Milo) elke dinsdag en vrijdag een nieuwe video. Deze video’s variëren van eetwedstrijden tot muziekvideo’s. Het kanaal richt zich op kinderen van de laatste jaren van de basisschool en het voortgezet onderwijs. Op 12 december 2021 hadden Bankzitters 571.000 subscribers en het betreffende filmpje had op deze peildatum 1.150.179 views. de video werd op 11 december 2020 geüpload. 

‘Kid influencers promoting junkfood brands’

Een nieuwsitem over influencers die junkfood promoten bij kinderen op een Amerikaanse nieuwszender:

Reacties en ervaringen

Hieronder kun je reageren op dit artikel. Je kunt bijvoorbeeld je ervaringen delen over influencers die junkfood promoten. Wij stellen reacties zeer op prijs. Reacties worden niet automatisch (direct) gepubliceerd. Dit gebeurt nadat ze door de redactie gelezen zijn. Dit om ‘spam’ of anderszins ongewenste c.q. ongepaste reacties eruit te filteren. Daar kunnen soms enige uren overheen gaan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *