Jezus als volledig mens én volledig God in het Evangelie volgens Marcus

Last Updated on 12 augustus 2024 by M.G. Sulman

Heb je ooit stilgestaan bij hoe krachtig het Evangelie volgens Marcus is, ondanks dat het het kortste evangelie is? Het zit boordevol diepe inzichten over Jezus die je niet mag missen! Velen denken dat Marcus vooral de menselijke kant van Jezus laat zien. Toch toont dit evangelie ook duidelijk dat Hij goddelijk is. Marcus laat ons zien dat Jezus volledig mens is. Hij ervaart boosheid, medelijden, vermoeidheid, en zelfs honger. Maar tegelijkertijd onthult hij ook Jezus’ goddelijke kant, die als de nieuwe Adam Gods plan herstelt. Jezus is waarachtig God en waarachtig mens.

Bijbel lezen / Bron: Pixabay

Uitspraken van Jezus over zijn goddelijke identiteit in het evangelie volgens Marcus

Vers Uitsprak Context en Betekenis
Marcus 2:10 “Maar opdat u zult weten dat de Zoon des mensen macht heeft op de aarde zonden te vergeven…” Jezus geneest een verlamde man en zegt dat zijn zonden vergeven zijn. Deze uitspraak toont Jezus’ goddelijke autoriteit omdat zonden vergeven traditioneel als een prerogatief van God wordt gezien.
Marcus 14:61-62 “Maar Hij zweeg en antwoordde niets. Opnieuw stelde de hogepriester Hem een vraag, en zei tegen Hem: Bent U de Christus, de Zoon van de Gezegende? En Jezus zei: Ik ben het. En u zult de Zoon des mensen zien zitten aan de rechterhand van de kracht van God en zien komen met de wolken van de hemel. Tijdens zijn verhoor door de hogepriester, bevestigt Jezus zijn identiteit als de Zoon van God en Messias, verwijzend naar Daniel 7:13-14, wat duidt op een goddelijke figuur met universele heerschappij.
Marcus 10:45 “Want ook de Zoon des mensen is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen en Zijn leven te geven als losprijs voor velen.” Jezus beschrijft zijn missie als die van een dienende Messias die zichzelf zal offeren voor de bevrijding van velen, een rol die in de Schrift wordt geassocieerd met de Zoon van God.
Marcus 8:38 “Want wie zich voor Mij en Mijn woorden geschaamd zal hebben in dit overspelig en zondig geslacht, voor hem zal de Zoon des mensen Zich ook schamen wanneer Hij zal komen in de heerlijkheid van Zijn Vader, met de heilige engelen.” Jezus stelt zich gelijk met God de Vader door te spreken over zijn terugkomst in goddelijke heerlijkheid, wat bevestigt dat hij zichzelf ziet als een wezen van dezelfde aard als God.
Marcus 9:31 “De Zoon des mensen wordt overgeleverd in de handen van de mensen, en zij zullen Hem doden; en nadat Hij gedood is, zal Hij na drie dagen opstaan.” Jezus voorspelt zijn eigen dood en opstanding, wat zijn unieke rol als de Zoon van God in Gods verlossingsplan benadrukt.

Daden van Jezus die zijn goddelijke macht tonen

Vers Reactie Context en Betekenis
Marcus 1:11 “En er kwam een stem uit de hemelen: U bent Mijn geliefde Zoon, in U heb Ik Mijn welbehagen.” Tijdens Jezus’ doop in de Jordaan, spreekt een stem uit de hemel, wat door alle aanwezigen wordt gehoord. Dit is een directe bevestiging van God de Vader dat Jezus zijn geliefde Zoon is.
Marcus 9:7 “En er kwam een wolk die hen overschaduwde, en uit die wolk kwam een stem die zei: Dit is Mijn geliefde Zoon, luister naar Hem!” Tijdens de Transfiguratie van Jezus op de berg, klinkt opnieuw een stem uit de hemel die Jezus identificeert als de geliefde Zoon van God en gebiedt de discipelen naar hem te luisteren.
Marcus 15:39 “En de hoofdman over honderd, die daarbij stond, tegenover Hem, en zag dat Hij zo geroepen had, zei: Werkelijk, deze Mens was Gods Zoon!” Na de kruisiging, uit een Romeinse centurio deze uitspraak. Het feit dat deze erkenning komt van een heiden, toont de universele erkenning van Jezus’ goddelijke identiteit.
Marcus 3:11 “En de onreine geesten wierpen zich voor Hem neer, riepen en zeiden: U bent de Zoon van God!” Boze geesten, die door Jezus werden uitgedreven, erkenden hem vaak als de Zoon van God, wat duidt op een diepere geestelijke erkenning van zijn ware identiteit.
Marcus 8:29 “En Hij zei tegen hen: Maar u, wie zegt u dat Ik ben? En Petrus antwoordde en zei tegen Hem: U bent de Christus.” Petrus belijdt zijn geloof in Jezus als de Christus (de Messias). Hoewel de term “Zoon van God” niet direct wordt gebruikt, impliceert het begrip Christus in het Evangelie van Marcus een goddelijke afkomst.

Reacties van anderen op Jezus als Zoon van God

Vers Reactie Context en Betekenis
Marcus 1:11 “Gij zijt mijn geliefde Zoon, in U heb Ik mijn welbehagen.” Tijdens Jezus’ doop in de Jordaan, spreekt een stem uit de hemel, wat door alle aanwezigen wordt gehoord. Dit is een directe bevestiging van God de Vader dat Jezus zijn geliefde Zoon is.
Marcus 9:7 “Deze is mijn geliefde Zoon, hoort naar Hem!” Tijdens de Transfiguratie van Jezus op de berg, klinkt opnieuw een stem uit de hemel die Jezus identificeert als de geliefde Zoon van God en gebiedt de discipelen naar hem te luisteren.
Marcus 15:39 “Waarlijk, deze mens was Gods Zoon!” Na de kruisiging, uit een Romeinse centurio deze uitspraak. Het feit dat deze erkenning komt van een heiden, toont de universele erkenning van Jezus’ goddelijke identiteit.
Marcus 3:11 “Gij zijt de Zoon van God!” Boze geesten, die door Jezus werden uitgedreven, erkenden hem vaak als de Zoon van God, wat duidt op een diepere geestelijke erkenning van zijn ware identiteit.
Marcus 8:29 “Gij zijt de Christus.” Petrus belijdt zijn geloof in Jezus als de Christus (de Messias). Hoewel de term “Zoon van God” niet direct wordt gebruikt, impliceert het begrip Christus in het Evangelie van Marcus een goddelijke afkomst.

Profetieën en vervullingen in het evangelie volgens Marcus

Vers Profetie/Verwijzing Vervulling of Betekenis
Marcus 1:2-3 “Zoals geschreven staat in de profeten: Zie, Ik zend Mijn engel voor Uw aangezicht, die Uw weg voor U heen bereiden zal, de stem van iemand die roept in de woestijn: Maak de weg van de Heere gereed, maak Zijn paden recht.” Johannes de Doper wordt gepresenteerd als de voorloper die de weg bereidt voor Jezus, de Zoon van God. Deze profetie uit Jesaja wijst vooruit naar de komst van een goddelijke figuur die de verlossing van Israël zal brengen.
Marcus 9:12 “En Hij antwoordde hun: Elia zal wel eerst komen en alles herstellen. En hoe is er over de Zoon des mensen geschreven, dat Hij veel zal lijden en veracht worden?” Jezus verwijst naar de profetie over Elia en koppelt dit aan Johannes de Doper en zijn eigen rol in Gods plan. Dit laat zien hoe Jezus de vervulling is van Oudtestamentische profetieën over de Messias.
Marcus 15:34 “En op het negende uur riep Jezus met luide stem: Eloï, Eloï, lama sabachtani?, wat vertaald is: Mijn God, Mijn God, waarom hebt U Mij verlaten?” Jezus citeert Psalm 22 aan het kruis, wat een messiaanse psalm is die het lijden en de uiteindelijke overwinning van de Messias beschrijft. Dit verbindt zijn lijden direct met de goddelijke roeping van de Zoon van God.
Marcus 12:10-11 “Hebt u ook dit Schriftwoord niet gelezen: De steen die de bouwers verworpen hadden, die is tot een hoeksteen geworden. Dit is door de Heere geschied en het is wonderlijk in onze ogen?” Jezus past deze passage toe op zichzelf, waarin hij duidelijk maakt dat hij de vervulling is van de messiaanse verwachting, zelfs als hij door velen wordt verworpen.
Marcus 13:26 “En dan zullen zij de Zoon des mensen zien komen in de wolken, met grote kracht en heerlijkheid.” Dit is een verwijzing naar Daniel 7:13-14, die een goddelijke figuur beschrijft die op de wolken van de hemel komt. Jezus past deze profetie op zichzelf toe, bevestigend dat hij de Zoon van God is die uiteindelijk zal heersen.

Conclusie

Het evangelie van Marcus presenteert ons een Verlosser die volledig goddelijk en volledig mens is, en die Zijn leven op unieke wijze geeft als plaatsvervangend offer voor de zonden van Zijn volk.

Reacties en ervaringen

Hieronder kun je reageren op dit artikel. Wij stellen reacties zeer op prijs. Reacties worden niet automatisch (direct) gepubliceerd. Dit gebeurt nadat ze door de redactie gelezen zijn. Dit om ‘spam’ of anderszins ongewenste c.q. ongepaste reacties eruit te filteren. Daar kunnen soms enige uren overheen gaan.