De gevaren van de leugengeest: Hoe misleiding tot verderf leidt

Last Updated on 14 augustus 2024 by M.G. Sulman

Hieronder delen we een interessante en verrassend actuele tekst uit Het Nederlandsche Dagblad van 11 september 1899. Deze krant, die in de vroege 20e eeuw bestond en een protestants-christelijke achtergrond had, speelde een belangrijke rol in het Nederlandse medialandschap voordat het later opging in andere kranten. De volledige tekst hieronder is integraal overgenomen. De tussenkopjes en afbeeldingen zijn toegevoegd door schrijver dezes om de leesbaarheid te vergroten. 

DE LEUGENGEEST.. “Het Nederlandsche dagblad”. Amsterdam, 11-09-1899, p. 1. Geraadpleegd op Delpher op 14-08-2024, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMKB32:164575114:mpeg21:p00001

De gevaren van de leugengeest: Hoe misleiding tot verderf leidt

De leugengeest in de Bijbel

“De Heer heeft een leugengeest in de mond van al uw profeten gegeven.” (1 Koningen 22:23)

Achab en de leugengeest

Toen Achab tegen de Syriërs wilde vechten, stuurde God een leugengeest naar de profeten van de koning. “Ga op weg,” zeiden zij, “want de Heer zal hen in uw handen geven!” We kennen het einde van die strijd. Achab, die een leven van goddeloosheid had geleid, werd dodelijk getroffen door een pijl die een Syriër in goed vertrouwen afschoot. De koning was gewaarschuwd door de profeet Micha, maar hij koos ervoor naar de leugenachtige profeten te luisteren omdat hun voorspellingen overeenkwamen met zijn verlangen om tegen de Syriërs ten strijde te trekken.

Achab en de misleidende raad van de vierhonderd profeten / Bron: Martin Sulman m.b.v. AI Drawing Image Generator

De invloed van de leugengeest

Die leugengeest, waardoor Achab ten val kwam, is nog steeds actief. Hij liet zijn stem al horen in het paradijs en blijft de leugen verspreiden zolang er harten zijn die de duisternis liever hebben dan het licht. Hele naties kan deze geest op het verkeerde pad brengen, wanneer ze ongerechtigheid willen. Hij vleit dan de hoogmoed en de zelfzucht en presenteert de ongerechtigheid zelfs als een goddelijk recht. Die leugengeest, wetende dat mensen graag voor waar aannemen wat hun hart verlangt, voorspelt wat mensen willen horen en dooft uiteindelijk elk gevoel voor rechtvaardigheid. Hoeveel bloedige oorlogen zijn niet ontstaan doordat vorsten of politici naar de leugengeest luisterden! Hoeveel bloed zal er nog vloeien zolang de leugengeest profeteert: “Ga op weg, want de Heer zal hen in uw handen geven!”

De waarheid tegenover de leugen

God zij dank dat er tegenover de leugenachtige profeten nog steeds Micha’s zijn, uit wier mond de geest van de waarheid spreekt! Als men hun woorden moedwillig negeert, zal de leugengeest het werk van ongerechtigheid voltooien.

De leugengeest in het hart van de mens

De leugengeest zet niet alleen volken aan tot onrecht, maar hij probeert ook in het hart van ieder mens zijn boodschap ingang te doen vinden. Waar boze gedachten in het hart opkomen (en in welk hart komen ze niet op?), daar zet de leugengeest zich in beweging om te voorspellen dat het volgen van boze verlangens ons geen kwaad zal doen. Hier spreekt hij door de mond van een valse vriend, daar door een slecht boek, en elders door een “vrome” toespraak, zoals de leugenachtige profeten voor Achab hielden.

Gods profeten en het woord van waarheid

Maar God zendt Zijn profeten, die de leugenprofeten beschamen, en naar hen moeten wij luisteren, ook al gaat het lijnrecht in tegen onze wensen en verlangens. In Zijn Woord horen wij hun stem. In Christus hebben wij meer dan Micha. Wie Hem heeft gezien, heeft de Vader gezien, en Hij spreekt de woorden van eeuwig leven! Wie tot Hem komt, maar desondanks net als Achab zijn eigen wil blijft volgen, zal Zijn woorden niet aannemen; maar wie Hem oprecht en biddend zoekt, zal door Hem worden geleid op de eeuwige weg.

Onderzoek de geesten

Laten we dan de geesten onderzoeken of ze van God komen. Zelfs de leugengeest kan optreden in de naam van God, zoals de vader van de leugen zichzelf kan veranderen in een engel van het licht. Alleen degenen die met Hem gaan, die de “Waarheid” is en getuigt van de waarheid, zijn veilig. Hij geeft goddelijke raad en hemelse troost. De leugengeest lijkt vreugde en licht te brengen, maar het einde van die weg is verderf. De Geest van God, die door Christus spreekt, leidt soms door donkere dalen en door woedende golven, maar het einde is vrede en leven tot in eeuwigheid.

Reacties en ervaringen

Hieronder kun je reageren op dit artikel. Wij stellen reacties zeer op prijs. Reacties worden niet automatisch (direct) gepubliceerd. Dit gebeurt nadat ze door de redactie gelezen zijn. Dit om ‘spam’ of anderszins ongewenste c.q. ongepaste reacties eruit te filteren. Daar kunnen soms enige uren overheen gaan.