Bekende reclameslogans: Nederlandse slogans

Last Updated on 5 december 2023 by M.G. Sulman

Een eenvoudige en pakkende slogan is een krachtig hulpmiddel voor bedrijven of instanties om hun merk te promoten en naamsbekendheid op te bouwen. Een sterke slogan blijft hangen bij consumenten, zelfs jaren nadat een advertentiecampagne is gestopt. Denk bijvoorbeeld aan de slogan: ‘Bedenk goed wat je met je laatste Rolo doet.’ Een effectieve slogan moet in één korte zin de kernboodschap van het merk of product overbrengen en uiteraard de aandacht van de consument trekken. Het moet ook onderscheidend en memorabel zijn, zodat het blijft hangen bij de doelgroep. Consistent gebruik van de slogan in alle advertentiekanalen en merkcommunicatie vergroot de effectiviteit ervan.

‘Heerlijk, helder, Heineken’

Reclameslogans

Al ruim 100 jaar gebruiken bedrijven slogans in hun advertenties. Zowel grote bedrijven als kleine bedrijven hebben pakkende uitdrukkingen bedacht om consumenten te verleiden om hun product te kopen of hun dienst af te nemen. Als het goed wordt gedaan, kan een slogan het middelpunt worden van de identiteit van een bedrijf. Maar als het slecht uitpakt, kan een slogan de verkeerde boodschap overbrengen en klanten zelfs wegjagen. Pakkende slogans behoren een positieve uitstraling op een merk te hebben.

Een krachtige slogan maakt een merk onvergetelijk en trekt klanten aan als een magneet. Een bedrijf moet zijn slogan wijselijk kiezen, want deze kan het verschil maken tussen een consument die aarzelt en een die enthousiast wordt over wat het bedrijf te bieden heeft!

Al ruim 100 jaar gebruiken bedrijven slogans in hun advertenties / Bron: Van en Over onze Adverteerders. (Aangeboden). Karel I Hofleverancier.. “Het nieuws van den dag voor Nederlandsch-Indië”. Batavia, 07-10-1930, p. 10. Geraadpleegd op Delpher op 04-03-2023, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010229008:mpeg21:p010

Definitie

Een reclameslogan is een korte, pakkende zin of zinsnede die wordt gebruikt in een advertentiecampagne om de aandacht van consumenten te trekken en een merk of product te promoten. Een goede reclameslogan moet gemakkelijk te onthouden zijn, een emotionele reactie opwekken en de belangrijkste voordelen of kenmerken van het product of de dienst communiceren. Voorbeelden van bekende reclameslogans zijn: ‘Daar zou ik weleens een beschuitje mee willen eten’ (Bolletje, 1993) en ‘Ik heb nog zo gezegd: geen bommetje!’ (Melk Unie, 1996).

‘Elke dag beter’ is de reclameslogan van Jumbo supermarkten / Bron: Pixabay

Onderscheiding

In de huidige met media verzadigde omgeving ontvang je talloze reclameboodschappen. Dag in, dag uit. Van televisie en gedrukte advertenties tot sociale media en blogs, consumenten worden bijna elke minuut van de dag gebombardeerd met informatie over producten en diensten. Het ontwikkelen van een effectieve reclameslogan helpt bedrijven om door het geklets en gezever heen te komen en snel de aandacht van de consument te trekken. Een pakkende slogan breekt door deze ruis heen en creëert een gedenkwaardig beeld in de hoofden van consumenten.

Cadena, een sigaar die nooit verveelt / Bron: Advertentie. “Algemeen handelsblad voor Nederlandsch-Indië”. Semarang, 02-01-1930, p. 1. Geraadpleegd op Delpher op 04-03-2023, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMKB19:000442001:mpeg21:p00001

Branding

Wanneer een bedrijf of organisatie een effectieve reclameslogan ontwikkelt, wordt de slogan een belangrijk onderdeel van het merk. Met een slogan probeer je een bepaalde boodschap over te brengen naar je doelgroep. Een reclameslogan zegt veel over je bedrijf, zeker als de slogan iets zegt over je prijzen, diensten of wat klanten kunnen verwachten. Met een goede slogan bouw je een merkidentiteit op waarmee het bedrijf zich onderscheidt. Je trekt klanten aan die de voordelen van dat merk willen ervaren.

Miele, er is geen betere (1956). Dit is de eerste vermelding van deze slogan die we hebben kunnen opduikelen in een krant. / Advertentie. “Winschoter courant”. Winschoten, 26-10-1956, p. 9. Geraadpleegd op Delpher op 04-03-2023, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMRHCG03:163571048:mpeg21:p00009

Kenmerken van een goede reclameslogan

Een goede reclameslogan heeft een aantal belangrijke kenmerken, zoals:

Memorabel

Memorabel is iets dat zo veel indruk heeft gemaakt dat je het vanzelf lang zult onthouden. De slogan moet gemakkelijk te onthouden zijn voor de doelgroep die je voor ogen hebt. Het moet een unieke en pakkende zin zijn die blijft hangen in de gedachten van de consument.

Simpel

Een goede slogan moet eenvoudig zijn, met weinig woorden en gemakkelijk te begrijpen. Het moet de kernboodschap van het merk of product op een duidelijke manier overbrengen.

Relevant

De slogan moet relevant zijn voor het merk of product en de doelgroep aanspreken. Het moet de consument aanspreken en een emotionele connectie creëren.

Onderscheidend

De slogan moet onderscheidend zijn ten opzichte van de concurrentie. Het moet het merk of product onderscheiden en een unieke positie in de markt creëren.

Tijdloos

Een goede slogan moet lang meegaan en niet snel verouderd raken. Het moet relevant blijven en kunnen blijven werken, zelfs na verloop van tijd.

Consistentie

De slogan moet consistent worden gebruikt in alle advertentiekanalen en merkcommunicatie, zodat het merk of product gemakkelijk wordt herkend door de doelgroep.

Door het creëren van een slogan met deze kenmerken, kan een bedrijf of organisatie een sterk merk en een onderscheidende positie in de markt opbouwen.

Vakmanschap is meesterschap (Grolsch, 1962) / Advertentie. “Twentsch dagblad Tubantia”. Enschede, 18-08-1962, p. 47. Geraadpleegd op Delpher op 04-03-2023, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMHCO02:163796016:mpeg21:p00047

Wat zijn bekende Nederlandse reclameslogans?

SloganMerk, bedrijf of product
Stom, hè? Ik vind het gewoon lekkerCalvé pindakaas
Smeuïg tot op de bodemCalvé pindakaas
Ik ben toch niet gek!Mediamarkt
Niet omdat het moet, maar omdat het kanTele2
Heerlijk, helder HeinekenHeineken
Als het aan de kat lag, kocht ze WhiskasWhiskas
Ha fijn, ha fijn, een borrel van FlorijnFlorijn
Melk is goed voor elkOverheid
Melk, de witte motorNederlands Zuivelbureau
Je bent thuis waar je Douwe Egberts drinktDouwe Egberts
Wat er ook gebeurtNationale Nederlanden
Wij van Wc-eend adviseren: Wc-eendWc-eend
Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellenKPN
De winkel van ons allemaalBol.com
Kip, het meest veelzijdige stukje vlees, kipProductschappen Vee, Vlees en Eieren
Je bent een rund als je met vuurwerk stuntStichting Ideële Reclame (SIRE)
De verrassende groente van vandaagBonduelle
Even Apeldoorn bellenCentraal Beheer
Steeds verrassend, altijd voordeligKruidvat
Stilt de stevige trekSnickers
Omdat we het waard zijnL'Oréal
Vakmanschap is MeesterschapGrolsch
Red Bull geeft je vleugelsRed Bull
AEG laat je niet in de steekAEG Electrolux
Miele, er is geen betereMiele
Geen fratsen, dat scheeltC1000
Dat zeg ik: Gamma!Gamma
Hebben wij u ooit laten staan?ANWB
Elke dag andersIKEA
Durf teder te zijnMilka
Daar zou ik weleens een beschuitje mee willen etenBolletje
Elke dag beterJumbo
Tabak van Van Nelle, de allerbesteVan Nelle
Leuker kunnen wij het niet maken, wel makkelijkerNederlandse belastingdienst
Mona, de zuivelste verwennersMona
Wie kan rekenen, rekent op DreftDreft
Voor wie de nuance zoektNRC Handelsblad
Giroblauw, past bij jouPostbank
Eerlijk over etenVoedingscentrum
Waarom moeilijk doen als het Wehkamp kan?Wehkamp
Bedenk goed wat je met je laatste Rolo doet!Rolo
Foutje, bedanktReaal
Je mag alles van me weten, behalve mijn pincodePIN
Bedenk goed wat je met je laatste Rolo doet!Rolo
Ik heb nog zo gezegd: geen bommetje!Melkunie

Weet goed wat je met je laatste Rolo doet

Reacties en ervaringen

Hieronder kun je reageren op dit artikel. Je kunt bijvoorbeeld je ervaringen delen over reclameslogans. Wat is jouw favoriete slogan? Wij stellen reacties zeer op prijs. Reacties worden niet automatisch (direct) gepubliceerd. Dit gebeurt nadat ze door de redactie gelezen zijn. Dit om ‘spam’ of anderszins ongewenste c.q. ongepaste reacties eruit te filteren. Daar kunnen soms enige uren overheen gaan.