Last Updated on 5 december 2023 by M.G. Sulman
Een eenvoudige en pakkende slogan is een krachtig hulpmiddel voor bedrijven of instanties om hun merk te promoten en naamsbekendheid op te bouwen. Een sterke slogan blijft hangen bij consumenten, zelfs jaren nadat een advertentiecampagne is gestopt. Denk bijvoorbeeld aan de slogan: ‘Bedenk goed wat je met je laatste Rolo doet.’ Een effectieve slogan moet in één korte zin de kernboodschap van het merk of product overbrengen en uiteraard de aandacht van de consument trekken. Het moet ook onderscheidend en memorabel zijn, zodat het blijft hangen bij de doelgroep. Consistent gebruik van de slogan in alle advertentiekanalen en merkcommunicatie vergroot de effectiviteit ervan.
Inhoud
- 1 Reclameslogans
- 2 Definitie
- 3 Onderscheiding
- 4 Branding
- 5 Kenmerken van een goede reclameslogan
- 6 Wat zijn bekende Nederlandse reclameslogans?
- 7 Piet Zuivel ( John Lamers ) – Melk is goed voor elk ( 1962 )
- 8 Historische commercial Miele-wasautomaat (1982)
- 9 Calvé pindakaas reclame 1983 petje pitamientje
- 10 Weet goed wat je met je laatste Rolo doet
- 11 Reacties en ervaringen
Reclameslogans
Al ruim 100 jaar gebruiken bedrijven slogans in hun advertenties. Zowel grote bedrijven als kleine bedrijven hebben pakkende uitdrukkingen bedacht om consumenten te verleiden om hun product te kopen of hun dienst af te nemen. Als het goed wordt gedaan, kan een slogan het middelpunt worden van de identiteit van een bedrijf. Maar als het slecht uitpakt, kan een slogan de verkeerde boodschap overbrengen en klanten zelfs wegjagen. Pakkende slogans behoren een positieve uitstraling op een merk te hebben.
Een krachtige slogan maakt een merk onvergetelijk en trekt klanten aan als een magneet. Een bedrijf moet zijn slogan wijselijk kiezen, want deze kan het verschil maken tussen een consument die aarzelt en een die enthousiast wordt over wat het bedrijf te bieden heeft!
Definitie
Een reclameslogan is een korte, pakkende zin of zinsnede die wordt gebruikt in een advertentiecampagne om de aandacht van consumenten te trekken en een merk of product te promoten. Een goede reclameslogan moet gemakkelijk te onthouden zijn, een emotionele reactie opwekken en de belangrijkste voordelen of kenmerken van het product of de dienst communiceren. Voorbeelden van bekende reclameslogans zijn: ‘Daar zou ik weleens een beschuitje mee willen eten’ (Bolletje, 1993) en ‘Ik heb nog zo gezegd: geen bommetje!’ (Melk Unie, 1996).
Onderscheiding
In de huidige met media verzadigde omgeving ontvang je talloze reclameboodschappen. Dag in, dag uit. Van televisie en gedrukte advertenties tot sociale media en blogs, consumenten worden bijna elke minuut van de dag gebombardeerd met informatie over producten en diensten. Het ontwikkelen van een effectieve reclameslogan helpt bedrijven om door het geklets en gezever heen te komen en snel de aandacht van de consument te trekken. Een pakkende slogan breekt door deze ruis heen en creëert een gedenkwaardig beeld in de hoofden van consumenten.
Branding
Wanneer een bedrijf of organisatie een effectieve reclameslogan ontwikkelt, wordt de slogan een belangrijk onderdeel van het merk. Met een slogan probeer je een bepaalde boodschap over te brengen naar je doelgroep. Een reclameslogan zegt veel over je bedrijf, zeker als de slogan iets zegt over je prijzen, diensten of wat klanten kunnen verwachten. Met een goede slogan bouw je een merkidentiteit op waarmee het bedrijf zich onderscheidt. Je trekt klanten aan die de voordelen van dat merk willen ervaren.
Kenmerken van een goede reclameslogan
Een goede reclameslogan heeft een aantal belangrijke kenmerken, zoals:
Memorabel
Memorabel is iets dat zo veel indruk heeft gemaakt dat je het vanzelf lang zult onthouden. De slogan moet gemakkelijk te onthouden zijn voor de doelgroep die je voor ogen hebt. Het moet een unieke en pakkende zin zijn die blijft hangen in de gedachten van de consument.
Simpel
Een goede slogan moet eenvoudig zijn, met weinig woorden en gemakkelijk te begrijpen. Het moet de kernboodschap van het merk of product op een duidelijke manier overbrengen.
Relevant
De slogan moet relevant zijn voor het merk of product en de doelgroep aanspreken. Het moet de consument aanspreken en een emotionele connectie creëren.
Onderscheidend
De slogan moet onderscheidend zijn ten opzichte van de concurrentie. Het moet het merk of product onderscheiden en een unieke positie in de markt creëren.
Tijdloos
Een goede slogan moet lang meegaan en niet snel verouderd raken. Het moet relevant blijven en kunnen blijven werken, zelfs na verloop van tijd.
Consistentie
De slogan moet consistent worden gebruikt in alle advertentiekanalen en merkcommunicatie, zodat het merk of product gemakkelijk wordt herkend door de doelgroep.
Door het creëren van een slogan met deze kenmerken, kan een bedrijf of organisatie een sterk merk en een onderscheidende positie in de markt opbouwen.
Wat zijn bekende Nederlandse reclameslogans?
Slogan | Merk, bedrijf of product |
---|---|
Stom, hè? Ik vind het gewoon lekker | Calvé pindakaas |
Smeuïg tot op de bodem | Calvé pindakaas |
Ik ben toch niet gek! | Mediamarkt |
Niet omdat het moet, maar omdat het kan | Tele2 |
Heerlijk, helder Heineken | Heineken |
Als het aan de kat lag, kocht ze Whiskas | Whiskas |
Ha fijn, ha fijn, een borrel van Florijn | Florijn |
Melk is goed voor elk | Overheid |
Melk, de witte motor | Nederlands Zuivelbureau |
Je bent thuis waar je Douwe Egberts drinkt | Douwe Egberts |
Wat er ook gebeurt | Nationale Nederlanden |
Wij van Wc-eend adviseren: Wc-eend | Wc-eend |
Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen | KPN |
De winkel van ons allemaal | Bol.com |
Kip, het meest veelzijdige stukje vlees, kip | Productschappen Vee, Vlees en Eieren |
Je bent een rund als je met vuurwerk stunt | Stichting Ideële Reclame (SIRE) |
De verrassende groente van vandaag | Bonduelle |
Even Apeldoorn bellen | Centraal Beheer |
Steeds verrassend, altijd voordelig | Kruidvat |
Stilt de stevige trek | Snickers |
Omdat we het waard zijn | L'Oréal |
Vakmanschap is Meesterschap | Grolsch |
Red Bull geeft je vleugels | Red Bull |
AEG laat je niet in de steek | AEG Electrolux |
Miele, er is geen betere | Miele |
Geen fratsen, dat scheelt | C1000 |
Dat zeg ik: Gamma! | Gamma |
Hebben wij u ooit laten staan? | ANWB |
Elke dag anders | IKEA |
Durf teder te zijn | Milka |
Daar zou ik weleens een beschuitje mee willen eten | Bolletje |
Elke dag beter | Jumbo |
Tabak van Van Nelle, de allerbeste | Van Nelle |
Leuker kunnen wij het niet maken, wel makkelijker | Nederlandse belastingdienst |
Mona, de zuivelste verwenners | Mona |
Wie kan rekenen, rekent op Dreft | Dreft |
Voor wie de nuance zoekt | NRC Handelsblad |
Giroblauw, past bij jou | Postbank |
Eerlijk over eten | Voedingscentrum |
Waarom moeilijk doen als het Wehkamp kan? | Wehkamp |
Bedenk goed wat je met je laatste Rolo doet! | Rolo |
Foutje, bedankt | Reaal |
Je mag alles van me weten, behalve mijn pincode | PIN |
Bedenk goed wat je met je laatste Rolo doet! | Rolo |
Ik heb nog zo gezegd: geen bommetje! | Melkunie |
Piet Zuivel ( John Lamers ) – Melk is goed voor elk ( 1962 )
Historische commercial Miele-wasautomaat (1982)
Calvé pindakaas reclame 1983 petje pitamientje
Weet goed wat je met je laatste Rolo doet
Reacties en ervaringen
Hieronder kun je reageren op dit artikel. Je kunt bijvoorbeeld je ervaringen delen over reclameslogans. Wat is jouw favoriete slogan? Wij stellen reacties zeer op prijs. Reacties worden niet automatisch (direct) gepubliceerd. Dit gebeurt nadat ze door de redactie gelezen zijn. Dit om ‘spam’ of anderszins ongewenste c.q. ongepaste reacties eruit te filteren. Daar kunnen soms enige uren overheen gaan.