Geloofsmoed en trouw aan Gods Woord: De les van profeet Micha

Last Updated on 13 augustus 2024 by M.G. Sulman

In dit artikel uit De Amsterdammer van 4 juli 1928 duiken we in de moedige houding van profeet Micha, die weigerde zich te conformeren aan de druk van een goddeloze koning. Ondanks de gevaren sprak hij uitsluitend datgene wat God hem had opgedragen. De Amsterdammer was destijds een toonaangevende liberale courant, geliefd bij hen die zich engageerden met het maatschappelijke discours. Thans staat het blad bekend als De Groene Amsterdammer. Het stuk is geschreven door V.D.H., waarschijnlijk een theoloog of geestelijke, die zijn lezers aanspoort tot standvastigheid in het geloof, zelfs wanneer de wereld ons een andere weg toont. Micha’s verhaal herinnert ons eraan dat ware geloofsmoed niet zonder slag of stoot komt, maar onontbeerlijk is voor hen die naar Gods wil verlangen te handelen.

GELOOFSMOED. “De Amsterdammer”. Amsterdam, 04-07-1928, p. 8. Geraadpleegd op Delpher op 13-08-2024, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMKB19:000052003:mpeg21:p00008

Geloofsmoed en trouw aan Gods Woord: De les van profeet Micha

Dit artikel uit De Amsterdammer benadrukt dat ware geloofsmoed, zoals die van Micha, betekent dat we trouw blijven aan Gods waarheid, zelfs als dat betekent dat we tegen de stroom in moeten gaan.

Een moeilijke taak voor profeet Micha

Zo waarachtig als de Heere leeft, hetgeen mijn God zeggen zal, dat zal ik spreken. (2 Kron. 19:13.)

Het was een moeilijke taak die de profeet Micha te vervullen had. De koning Josafat, die de God van zijn vader zocht, had zich verzwagerd met Achab. Deze goddeloze koning van Israël hechtte veel waarde aan een bondgenootschap met de rijke en voorspoedige Josafat, vooral nu er sprake was van een strijd tegen Ramoth in Gilead. Achab was zeer gesteld op de medewerking van Juda’s koning Josafat. Om Josafat’s rijkdom? Misschien, maar bovenal omdat Achab, ondanks zijn eigen zonden en afwijking van de oprechte dienst van de Heere, zich bewust was van de vroomheid en godvruchtige wandel van de koning van Juda. Achab wist dat Josafat dicht bij de Heere leefde en hij hoopte dat hij, in bondgenootschap met de vrome koning van Juda, de overwinning zou kunnen behalen. Want Achab wist wat hem dreigde: de profeet Elia had hem het oordeel aangezegd. Maar met Josafat zou de Heere hem wel nabij zijn en de overwinning schenken.

Het bondgenootschap tussen Josafat en Achab

Zo willen de kinderen der duisternis vaak meegenieten van de zegeningen van God. Zo brengt de knecht der zonde, vaak onbewust, hulde aan de grootheid en almacht van de Heere.

Josafat’s afdwaling ligt in zijn verbond met Achab. Zijn verzwagering met de goddeloze koning van het rijk der tien stammen maakt hem medeverantwoordelijk voor de zonden van Achab.

De misleidende raad van de vierhonderd profeten

De koning van Israël gaat niet zomaar ten strijde. Hij wil weten of het naar “Gods” wil is dat hij optrekt. Toch is het geen vroomheid van Achab dat hij de vierhonderd profeten raadpleegt. Alle Oosterse vorsten in die dagen vroegen de goden om raad. En naar oud gebruik liet Achab, op Josafat’s verzoek, zijn profeten de landsgod, de god van Israël, raadplegen. En die vierhonderd profeten raden Achab eenstemmig aan om naar Ramoth op te trekken. Zoals het Bijbelse verhaal verder zegt, waren zij bezeten door een leugengeest. Toch kunnen wij niet aannemen dat deze mannen alleen voor dit bijzondere geval bezield waren met een leugengeest! Want deze profeten, die de geestelijke lijfwacht van Achab vormden, waren gewend de koning naar de mond te praten. Zij moesten de goddelijke goedkeuring geven aan de wereldse plannen van Achab.

Achab en de misleidende raad van de vierhonderd profeten / Bron: Martin Sulman m.b.v. AI Drawing Image Generator

Josafat’s innerlijke strijd

Het pleit voor Josafat dat hij deze mannen doorziet, althans zich niet conformeert aan hun eenstemmige beslissing. Het pleit echter tegen de koning van Juda dat hij toch met Achab verder gaat. In zijn hart weet Josafat dat wat hij doet verkeerd is. Ach, hoe vaak gaan ook wij voort op de weg der zonde, terwijl wij, ondanks dat velen ons zeggen dat wat wij doen goed is, weten dat het niet naar Gods wil is en tegen de geboden van de Heere ingaat.

Micha’s dappere keuze om de waarheid te spreken

Eindelijk wordt, tegen Achab’s wens en op uitdrukkelijk verlangen van Josafat, de profeet Micha gehaald. En vooruit reeds, waarschuwen degenen die Micha naar de koning brengen hem, dat het verstandig zal zijn te profeteren zoals de anderen.

Micha weet wat er zal gebeuren; de profeet voorziet de verschrikkelijke dood van Achab. Dus, indien hij profeteert als de anderen, zal hem geen kwaad overkomen: de koning zal van Ramoth zekerlijk niet terugkeren. Terwijl, als hij de koning een slechte afloop voorspelt, de allergrootste gevaren hem dreigen.

De gevolgen van Micha’s profetie

Maar Micha denkt niet aan het kwaad dat hem zal overkomen. Als een waarachtige getuige des Heeren zal hij niets spreken dan het woord van Jehova: “Zo waarachtig als de Heere leeft, hetgeen mijn God zeggen zal, dat zal ik spreken.”

Wij kennen het verdere verloop van de geschiedenis. Micha profeteert de nederlaag van de koning en wordt gevangen gezet.

Profeet Micha geeft zijn ware profetie aan koning Achab / Bron: Martin Sulman m.b.v. AI Drawing Image Generator

De les van geloofsmoed en trouw aan Gods Woord

Op de geschiedenis zelf gaan wij nu niet verder in. Wij houden thans dit woord vast: “Zo waarachtig als de Heere leeft, hetgeen mijn God zeggen zal, dat zal ik spreken.”

De uitdaging om Gods stem te volgen in een wereld van zonde

Dit woord van Micha is een woord van geloofsmoed. “Wat mijn God zeggen zal, dat zal ik spreken.” Wie zo wil handelen, weet dat hij steeds met de wereld — en dus ook met veel mensen die zeggen God te dienen — in botsing zal komen.

Want het woord der wereld, de stem der zonde, is zo geheel anders dan het woord van God.

Wie alleen wil spreken, wie alleen wil doen wat de Heere zegt, loopt kans op verguizing, wordt bejegend met spot en medelijdend schouderophalen.

Daarom spreken wij en handelen wij zo vaak met de wereld mee, ook al horen wij de stem van de Heere.

God geve ons de genade dat, wanneer die stem van de Heere tot ons komt, wij spreken en handelen naar wat God van ons vraagt.

Dat is gemakkelijk geschreven, maar moeilijk gedaan. Als wij onszelf onderzoeken, zullen wij moeten toegeven dat wij telkens weer ons oor afwenden en luisteren naar de stem van de Boze.

God geve ons in de eerste plaats te luisteren naar wat Hij te zeggen heeft; en geve ons dan de kracht en de moed om Zijn Woord te spreken en Zijn wil te doen. Wat ook dreige of ons overkome, wij spreken alleen het Woord des Heeren. Daartoe sterke ons God.

V.D.H

Micha spoort de Israëlieten aan tot bekering (Micha 7:1-20) / Bron: Wikimedia Commons

Conclusie

Concluderend laat dit artikel uit De Amsterdammer ons zien dat ware geloofsmoed, zoals betoond door profeet Micha, niet enkel in woorden maar vooral in daden tot uiting komt. Ondanks de dreigingen en verzoekingen van de wereld, blijft hij trouw aan Gods stem, een les die ook vandaag de dag niets aan kracht heeft ingeboet. V.D.H. benadrukt hiermee dat standvastigheid in het geloof essentieel is, zelfs wanneer dat betekent dat men tegen de stroom in moet zwemmen. Micha’s verhaal roept ons op om, ongeacht de omstandigheden, vast te houden aan de waarheid en de wil van de Heere boven alles te plaatsen.

Reacties en ervaringen

Hieronder kun je reageren op dit artikel. Wij stellen reacties zeer op prijs. Reacties worden niet automatisch (direct) gepubliceerd. Dit gebeurt nadat ze door de redactie gelezen zijn. Dit om ‘spam’ of anderszins ongewenste c.q. ongepaste reacties eruit te filteren. Daar kunnen soms enige uren overheen gaan.