De kracht van dwaling: Gods oordeel en de verantwoordelijkheid van de mens

Last Updated on 13 augustus 2024 by M.G. Sulman

Het volgende artikel is overgenomen uit De Standaard en is gepubliceerd op 7 september 1929. Het artikel blijkt uiterst actueel en daarom geven we het integraal weer. De Standaard was een invloedrijke christelijke krant in Nederland. De krant werd in 1872 opgericht door Abraham Kuyper, een Nederlands theoloog, predikant, staatsman en journalist. Kuyper was oprichter van de eerste politieke partij in Nederland, de Anti-Revolutionaire Partij (ARP). ‘Zijn’ krant speelde een belangrijke rol in de verspreiding van gereformeerde principes en de verdediging van het christelijk geloof.


VOOR DEN ZONDAG Voor hart en leven. Een kracht der dwaling.. “De standaard”. Amsterdam, 07-09-1929, p. 11. Geraadpleegd op Delpher op 12-08-2024, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMKB23:001871060:mpeg21:p00011

De kracht van dwaling: Gods oordeel en de verantwoordelijkheid van de mens

Het artikel dat we delen hebben we de titel “De Kracht van Dwaling: Gods Oordeel en de Verantwoordelijkheid van de Mens” meegegeven. Het bespreekt het Bijbelse concept van de “kracht der dwaling” uit 2 Thessalonicenzen 2:11-12.

Volgens de auteur (K.D., waarschijnlijk Klaas Dijk, een bekende gereformeerde theoloog en publicist uit die tijd) laat God mensen aan dwaling en ongeloof over als ze Zijn waarheid afwijzen. Het artikel waarschuwt voor de ernstige gevolgen van het afwijzen van het Evangelie. De auteur roept op tot zelfonderzoek en benadrukt de rechtvaardigheid van Gods oordeel.

De Standaard was een antirevolutionair dagblad, dat in Nederland verscheen van 1872 tot 1944. Oprichter en eerste hoofdredacteur was de antirevolutionaire leider Abraham Kuyper. / Bron: Martin Sulman m.b.v. AI Drawing Image Generator

Een kracht der dwaling

En daarom zal God hun zenden een kracht der dwaling, dat zij de leugen zouden geloven; opdat zij allen veroordeeld worden, die de waarheid niet geloofd hebben, maar een welbehagen hebben gehad in de ongerechtigheid. (2 Thessalonicenzen 2:11-12.)

De wereldgeschiedenis is niet het wereldgericht, maar in de wereldgeschiedenis is wel Gods gericht. Zijn oordeel gaat door de eeuwen als een vuur dat verteert. En dat niet alleen in de rampen die de volkeren teisteren en de oorlogen die het leven verwoesten; dat niet alleen in het bankroet van menselijke idealen en in het fiasco van hoogmoedige berekeningen, maar ook niet het minst in de verdwazing der harten door het ongeloof en in de afval van de levende God. Ook in die opstand tegen de Heer is Zijn gericht. Ook in de leugen van het aan de dienst Gods ontzonken leven is Zijn oordeel, en dat gericht bereidt de wereld voor op het eindgericht, waarin eens de volle vierschaar zal worden gespannen. Van dat gericht Gods spreekt Paulus in de tekening van de antichrist.

Daarom, zo zegt hij, zal God hun zenden een kracht der dwaling, dat zij de leugen zouden geloven. En in het woord “daarom” ligt het oorzakelijk verband met het onmiddellijk voorafgaande. Want daar is sprake van hen die de liefde der waarheid niet aangenomen hebben. Daar predikt de apostel ons het vreselijke lot van degenen die niet zalig worden. Daar noemt hij hen die verloren gaan, als verwatenen die de hand der verlossing terugslaan, die het aanbod der behoudenis versmaden, die Gods liefde krenken en Zijn eer ontheiligen. En omdat ze dat gruwelijke doen, omdat ze zo de Heer tergen, zendt Hij een kracht der dwaling.

Eerst is er dus het ongeloof en de tegenstand der wereld en de verwerping van het Evangelie der zaligheid. En daarom, om die ontzettende zonde, stoot de rechtvaardige God de afdolende mens in de duisternis der leugen. Hij trekt Zijn genadelicht terug. Hij wijkt met Zijn liefde. Hij houdt het aanbod der ontferming in. Hij geeft de mens over aan de leugen die hij zelf verkoos. Hij verblindt de ogen die zich van Zijn licht afwenden, en Hij doet ze omkomen in een stikdonkere nacht. Het zal dan in de wereld zijn als in de geschiedenis van Achab. Dan geeft God een leugengeest in de mond der profeten. Verdwazing komt over de mensen, en zo kan de god dezer eeuw de zinnen verblinden, opdat hen niet bestrale de verlichting van het Evangelie der heerlijkheid van Christus, Die het beeld Gods is (2 Korintiërs 4:4).

In die weg gaat de afgevallen mensheid ten verderve.

Opdat zij allen veroordeeld worden…

Allen die de waarheid niet hebben geloofd. Allen die een welbehagen hebben gehad in de ongerechtigheid. De wereld wordt door die kracht der dwaling rijp voor het gericht. De toekomst van de antichrist wordt gevolgd door de toekomst van Jezus Christus, Die komen zal op de wolken des hemels om ook te richten over hen die de leugen en de ongerechtigheid liever hebben gehad dan Zijn waarheid. In Zijn dag zullen Zijn waarheid en satans leugen het klaarst in het licht treden. Dan zal blijken dat ieder die de weg van de antichrist volgde, de eeuwige duisternis ingaat, maar dat ieder die het Evangelie heeft aangenomen, zalig wordt.

Maar… nu komt u met uw vragen. Nu hebt u uw moeilijkheden en bedenkingen. U zegt: wanneer God een kracht der dwaling zendt en dus de mens doet dolen in duisternis, gaat dan niet de verantwoordelijkheid van de mens teniet, en is het dan zijn schuld dat hij verloren gaat? Kan die arme ongelovige het dan helpen dat hij al verder van God afdwaalt, en is de Heer dan nog rechtvaardig in Zijn straf? Het antwoord op die vragen ligt in dat ene woordje: daarom. God begint niet met het zenden van de leugengeest. Hij komt eerst, evenals de Heiland in Israël, met het aanbod der genade. Hij breidt eerst de armen van Zijn ontferming naar deze gevallen wereld uit. Hij zendt eerst de Zoon Zijner liefde, en Zijn Evangelie klinkt over zondaren: laat u met Mij verzoenen. Ook Europa heeft de boodschap des heils gehoord. Over deze volkeren is het licht in wondere klaarheid opgegaan. Eeuwenlang schijnt het in ongebroken glans, maar eens zal de Heer moeten zeggen, wat Jezus Jeruzalem toeriep: “Gij hebt niet gewild.” De wereld wil van God niet weten. Zij wil in de duisternis wandelen. Zij wil het ongeloof liefhebben, en ja, dan is eens de maat vol. Dan geeft God in Zijn rechtvaardigheid die wereld over aan de overste der wereld, die zij tot leidsman verkoos. Leugen straft Hij met leugen. Verblinding met verblinding. Ongeloof met duisternis. Verwerping met verharding, en “Gij zijt volmaakt, Gij zijt rechtvaardig, Heer. Uw oordeel rust op de allerbeste wetten. Uw loon en straf beantwoorden aan Uw eer.”

Nooit zal de zondaar zich kunnen vrijpleiten. De ontkerstende wereld zal eigen schuld eens moeten bekennen. De kracht der dwaling is verdiend. Die duisternis is rechtvaardige straf. En van het oordeel der verharding zal tot in der eeuwigheid niemand der verlorenen God enig verwijt kunnen doen.

Dit oordeel moet ieder van ons tot ernstig zelfonderzoek uitdrijven. Wie niet gelooft in het Evangelie der genade dat hij hoort prediken, hoort zichzelf een oordeel. Ja, vooral ieder die leeft onder de schaduw van het genadeverbond.

Want van Israël zegt de Heer: “Maar Mijn volk heeft Mijn stem niet gehoord en Israël heeft Mij niet gewild. Dies heb Ik het overgegeven in het goeddunken huns harten, dat zij wandelen in hun raadslagen.” (Psalm 81:12, 13).

K.D.

Koning Achab, de goddeloze heerser van het noordelijke rijk Israël / Bron: Martin Sulman m.b.v. AI Drawing Image Generator

Conclusie

Dit artikel bespreekt hoe God mensen overlaat aan dwaling en ongeloof wanneer zij Zijn waarheid afwijzen, met ernstige gevolgen voor de mensheid.

Reacties en ervaringen

Hieronder kun je reageren op dit artikel. Wij stellen reacties zeer op prijs. Reacties worden niet automatisch (direct) gepubliceerd. Dit gebeurt nadat ze door de redactie gelezen zijn. Dit om ‘spam’ of anderszins ongewenste c.q. ongepaste reacties eruit te filteren. Daar kunnen soms enige uren overheen gaan.