Bloeddruk verlagen door voeding

shutterstock_312824303 (kurhan) arts bloeddruk meting patient klein

Een hoge bloeddruk verhoogt je kans op een hartinfarct, beroerte en hartfalen. Voorkomen is beter dan genezen: zelfs degenen met een normale bloeddruk moeten ervoor zorgen dat ze regelmatig voedsel consumeren dat de bloeddruk verlaagt. Degenen die bloeddrukverlagende voedingsmiddelen in hun dagelijkse menu opnemen, doen op de lange termijn iets goeds voor zichzelf: ze hebben meer energie, levensvreugde, gewichtsvermindering, algemene fitheid en een gezond hart. De voedingsstoffen van natuurlijke antihypertensiva versterken je bloedvaten versterken, verbeteren hun functionaliteit en voorkomen aderverkalking. De resultaten laten zien dat voedingsmiddelen die kalium en nitraten bevatten, evenals antioxiderende plantaardige stoffen, bijzonder gunstig zijn voor je cardiovasculaire systeem. Eet meer van deze fantastische etenswaren voor een eenvoudige, effectieve en natuurlijke manier om je bloeddruk te verlagen.

Inhoud

Bloeddruk verlagen met bosbessen

Slechts een portie bosbessen per week kan helpen om te voorkomen dat je hoge bloeddruk krijgt. Bosbessen bevatten, evenals frambozen en aardbeien, natuurlijke verbindingen genaamd ‘anthocyanen’ (een subgroep van flavonoïden). De anthocyanen vormen een zeer grote groep van kleurstoffen in rood-blauwe planten, welke beschermen tegen hoge bloeddruk, zo blijkt uit Brits en Amerikaans onderzoek onder ongeveer 157.000 mannen en vrouwen, gepubliceerd in het American Journal of Clinical Nutrition (bron: AARP Bulletin, 8 maart 2011).

Diegenen uit de onderzoeksgroep die de hoogste gemiddelde inname van anthocyanen meldden, bleken een significant (circa 8%) lager risico op verhoogde bloeddruk te lopen dan deelnemers, die nauwelijks of geen levensmiddelen met anthocyanen tot zich namen. Door ten minste één portie bosbessen per week te eten, kan je het risico op verhoogde bloeddruk al significant (met circa 10%) verlagen ten opzichte van personen, die geen bosbessen eten.

Bloeddruk verlagen met havermout

Het iedere dag eten van een kom ontbijtgranen, vooral volle, vezelrijk granen zoals havermout, kan de kans op het ontwikkelen van hoge bloeddruk aanzienlijk verlagen, zo ontdekten onderzoekers van Harvard University (bron: AARP Bulletin, 22 maart 2011). Men spreekt van volle granen als in het product de volledige graankorrel is verwerkt. Des te meer porties ontbijtgranen je iedere week eet, des te groter de voordelen. Voeg daarbij de voordelen van bosbessen, en je zult de vruchten ervan plukken als je iedere dag een havermout-bosbessen-ontbijt neemt. Op internet zijn meerdere heerlijke recepten te vinden.

Bloeddruk verlagen met aardappels

Onderzoek wijst uit dat het eten van een paar aardappeltjes per dag bloeddrukverlagend werkt zonder dat je aankomt. Het is een misverstand dat je van het eten van een normale portie aardappelen aankomt. Aardappelen zijn juist goed voor mensen met een hoge bloeddruk. Iedereen houdt van een gepofte aardappel, toch? Maar wist je dat een gepofte aardappel rijk is aan kalium en magnesium, twee belangrijke mineralen die kunnen helpen bij de bestrijding van hoge bloeddruk? Amerikaans onderzoek toont aan dat als mensen gestimuleerd worden meer kalium in te nemen, dat het aantal gevallen van hoge bloeddruk onder volwassenen met meer dan 10 procent zou kunnen dalen. Vooral ouderen hebben vaak een ernstig chronisch magnesiumtekort. Naast aardappelen, zijn hier enkele andere voedingsmiddelen met een hoog gehalte van beide mineralen: heilbot, spinazie, bananen, sojabonen, bruine bonen en gewone magere yoghurt.

Wist je overigens dat gepofte aardappelen uit de oven eenvoudig zijn te bereiden, smaakvol en gezond zijn en daarnaast goed samen gaan met praktisch ieder gerecht? En wist je dat aardappelschillenthee van oudsher wordt gedronken tegen hoge bloeddruk? 

Bloeddruk verlagen met vetarme zuivelproducten

Het eten van vetarme zuivelproducten kan het risico op het ontwikkelen van hoge bloeddruk van een vrouw verminderen. Dat is de conclusie van een studie onder bijna 30.000 vrouwen met een gemiddelde leeftijd van 54 jaar uit 2008. De vrouwen die de meeste vetarme zuivelproducten aten – yoghurt, magere kwark, ‘frozen yogurt’ (yoghurtijs), magere of halfvolle melk – hadden 11 procent minder kans om hoge bloeddruk te ontwikkelen.

Bloeddruk verlagen met pure chocolade

Chocolade liefhebbers opgelet! Het dagelijks eten van een paar blokjes pure chocolade heeft een ontspannend effect op de bloedvaten, waardoor het bloeddrukverlagend werkt. Overigens zorgt alleen pure chocolade voor bloeddrukverlaging door de flavonoïde – een antioxidant – die erin aanwezig is en voor verwijding van de bloedvaten zorgt.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on print
Print
Share on pinterest
Pinterest
Share on reddit
Reddit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *